Velferdsteknologi
Velferdsteknologi i lys av etikken.
Som tidligere nevnt av en kollega,
har jeg også stilt meg spørsmålet om dette er noe for meg på helse- og oppvekst
fag. Hvordan vil de at vi skal tenke teknologisk i dette perspektivet ……?
Siste samling ga meg en
meningsfull opplevelse, noe som virkelig satte tankene mine i gang.
Til nå har jeg hatt et tunnelsyn
på dette studiet, men det finnes jo uendelige spørsmål rundt velferdsteknologi
og etikk rettet mot helse.
Hva er
definisjonen på velferdsteknologi? I følge (Helsedirektoratet,2012) defineres
velferdsteknologi slik:
«Med
velferdsteknologi menes først og
fremst
teknologisk assistanse som bidrar til
økt trygghet,
sikkerhet, sosial deltakelse,
mobilitet og
fysisk og kulturell aktivitet, og
styrker den
enkeltes evne til å klare seg selv i
hverdagen til
tross for sykdom og sosial,
psykisk eller
fysisk nedsatt funksjonsevne.
Velferdsteknologi
kan også fungere som
teknologisk
støtte til pårørende og ellers bidra
til å forbedre
tilgjengelighet, ressursutnyttelse
og kvalitet på
tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske
løsninger kan i
mange tilfeller forebygge
behov for
tjenester eller innleggelse i
institusjon.»
Vi har jo allerede mange goder av
teknologien innenfor helse på mange plan, alt fra operasjoner til daglig hjelp
for den enkelte bruker. Det er her på sist nevnte, den daglige hjelp for den
enkelte bruker jeg befinner meg. Hva skal jeg lære elevene mine om teknologi
her? Tenker hvertfall at det er min og andre lærere sin oppgave å gjøre elevene
kjent med mange av dagens teknologiske hjelpemidler og diskutere dette opp mot
fordeler og ulemper i forhold til velferdsetikken. Hvordan er læreplanmålene er
rettet mot dette?
Er det greit at de eldre blir overvåket 24
timer i døgnet? Hvordan er læreplanmålene rettet mot dette temaet, er det
lovverket som skal sikre dette? For hvem skal teknologien være til for?
Brukeren, personalet, pårørende, hva den som blir overvåket 24/7, hva føler h*n
på?
Er det ok hvis det er med på øke
tryggheten til brukeren? Hva om strømmen går og batteriene er tomme, hvem ser
deg da? Kan vi stole på teknologien?
På en annen side kan vi frigi
ressurser til å bruke på de som trenger vår nærhet og kompetanse, ved å benytte
oss av teknologien for de som føler seg ivaretatt ved hjelp av teknologi.


Elevene som i dag er i utdanning
tar det teknologiske mye lettere enn oss som vokste opp med penn og
papirblokka.
Spørsmålet er hvor mye kunstig
intelligens kan flyttes over til mennesket. På noen sykehjem er det innført
kunstige «kjæledyr» som har til hensikt å berolige pasienter og brukere. Hvordan
finner man informasjon om de ulike typer teknologi som brukes der ute av
helsepersonell. En ting er hva de bruker på sykehjem og institusjoner noe annet
er hva som brukes i hjemmesykepleien hjemme hos brukerne. Hjelpemiddelsentralen
er jo et stort lager med ulike teknologiske og ikke teknologiske hjelpemidler.
Mye er kanskje også skreddersydd den enkeltes behov. Enklere liv er også på
banen i forhold til hjemmeboende brukere.
Vi har også sett kunstige babyer, som barn og ungdomsarbeidere og unge
mødre kan øve seg på. Begge disse alternativene er jo til stor hjelp. Våre elever
har nok alle hatt et datadyr de har måtte mate, kose med og lufte til bestemte
tider om ikke mistet de poeng.
Det finnes også bondegårder der du
må så, vanne, stelle og høste produktene, så slike fiktive omsorgsprogrammer
kjenner de nok bedre til enn for min del.
Herlig å kjenne inspirasjonen gløde, gleder meg til å utforske mer både selv og sammen med elevene mine.
Herlig å kjenne inspirasjonen gløde, gleder meg til å utforske mer både selv og sammen med elevene mine.


Hei Ragnhild
SvarSlettNå har jeg prøvd flere ganger å skrive en velformulert kommentar til innlegget ditt, men utfordringen min ligger i at dette er ett område der jeg har liten erfaring eller kompetanse. Da vi fikk en liten gjennomgang på dette under sist samling så satt jeg igjen med mange av de samme tankene som deg. Overrasket over hvor mange av disse verktøyene som kan være utrolig nyttige i undervisningssammenheng, til å skape trygghet for brukeren og deres familie og som kan frigjøre ressurser for personalet. Men etikken rundt menneskeverdet, privatlivet og graden av overvåkning er noe vi ikke kommer utenom. Og er det slik at de ressursene som evt frigjøres da vil brukes til brukerens beste i form av nærkontakt, å bli sett og helsebringende samvær og oppfølging eller vil denne tiden da brukes til å være enda mer effektive og skape mer pressede situasjoner for eksempel personalet? Jeg kjenner ikke læreplanmålene elevene må forholde deg til i undervisning, men håper at slike diskusjoner er velkomne i klasserommet og at vi som lærere kan hjelpe dem til å se mulighetene men også utfordringene slike verktøy skaper.
Tusen takk for fin og konstruktiv tilbakemelding. Jeg har nå etter dette innlegget vært på et foredrag om hvordan velferdsteknologi påvirker oss, om vi stiller et annet spørsmål i forbindelse med hverdags mestring i eget liv.
Slett